valet 2014.

igår var det val. jag klädde på mig min nya favoritklänning och gick och röstade, det känns alltid lite högtidligt att rösta tycker jag och jag blir lite nervös, vill ju inte att jag gör något fel så min röst inte kommer att räknas. i årets val var det 68 873 ogiltiga röster, förstår inte ens hur detta är möjligt. jag kan inte heller förstå hur man inte kan gå och rösta om man har rösträtt.

jag röstar för allas bästa, jag röstar för miljön eftersom jag tycker detta är en viktigaste frågan och detta är en fråga som berör alla. som blivande lärare har jag fått frågan om inte skolfrågan är min huvudfråga i valet, och visst det är en viktig fråga men det är inte något som påverkar alla i samhället. och jag röstar för allas bästa inte bara vissa grupper i samhället.

årets resultat blev både bra och hemskt på samma gång. jag är glad över regeringsbytet men förfärad över att sverigedemokraterna är tredje största parti, 12, 9 % och 49 mandat. och nu kommer sverigedemokraterna att få representera sverige utomlands i vissa frågor. hemskt. i hedemora kommun och valet till riksdagen fick sverigedemokraterna 17, 5 %. jag skäms över att bo här.
jag tycker det är synd att fi! inte kom in i riksdagen och känner mig lite besviken på deras 3,1% även om det var en rejäl ökning. men alla som röstar på fi! är deras röster bortkastade röster? skulle vi rödgröna röstare stöd röstat på fi!, kanske, även om jag skulle har svårt att stödrösta på något parti. dock så fanns fi! med på de alternativ som jag kunde tänka mig att rösta på men jag ville inte att min röst skulle bli bortkastad.

 
 
 
 
(källa)
krönika., livet. | fi!, miljöpartiet, rödgröna, sd, sverigedemokraterna, val, valet, valet2014 | |
#1 - - Niklas:

Det brukar alltid vara många ogiltiga röster som godkänns under kontrollräkningen.

Angående Sverigedemokraternas framgångar borde du spara dina tårar till nästa val. Då får SD över 20 %. F! kommer kollapsa eftersom deras politik är helt poänglös i ett jämställt land som Sverige.

Upp