ta ditt ansvar och bojkotta delfinarium.

fick min lördags förmiddag förstörd efter att jag läst en blogginlägg skrivet av en person som var irriterad över att folk hade skrivit att hen måste "ta sitt ansvar" efter att hen varit på kolmården och träffat delfiner. blir så himla ledsen och frustread på människor som inte förstår vad det som sker med djur i fångenskap. detta gäller så klar inte bara denna person och hens blogginlägg, utan detta är något som jag läser/hör om rätt ofta. 
 
måste vi inte ta vårt ansvar? jo, det måste vi!
människor verkar tro att vi överlägsna alla andra arter att vi har rätt till att vi jaga, döda och fångata vilka djur vi vill och gör vad vi vill med dem. detta är 2015, vi borde veta bättre. det är hemskt, men folk  verkar inte vilja se sanningen och verkar inte vilja ta sitt ansvar. 
 
jag vet att jag skrivit om detta förut men jag skriver det igen för folk verkar inte förstå eller vill förstå var som egentligen sker. kolmården har haft delfiner sedan 1969 och under den tiden har minst 60 delfiner dött i fångenskap av bland annat lunginflammation, social stress, grispest, aptitlöshet, blodbrist, sår i matstrupen och avmagring. 1991 dog en delfinunge endast  åtta dagar efter att han kolliderat med poolväggen. en delfin har en livslängd på 40 år men i fångenskap lever de knappt upp till tonården. på kolmården finns det tre delfiner som är med all säkerhet vilfångade nämnligen vicky, pichi och nephele. så om du åker till kolmården och besöker delfinerna, då stöttar du detta. oavsett om du vill eller inte. och om ni inte redan gjort det så se the cove
och bojkotta kolmårdens (och alla andra) delfinarium. 
 
 
djur/natur., film/tv., krönika., livet. | bojkott, bojkotta delfinarium, delfin, delfinarium, delfiner, kolmården, ta ditt ansvar, the cove | |
Upp