vegetarian.

i januari har jag försökt blivit vegetarian, eller rättare sagt demi-veg eftersom jag äter fisk och skaldjur (åt en räka igår, gillar inte skaldjur!). jag har länge tänkt att det är fel att döda och äta djur men eftersom jag är allergisk mot så mycket (färgämnet rött i mat) och varit en aningen lat så har jag skjutit på det i flera år. men efter morrisssey-konserten förra året så bestämde jag mig och tyckte det blev ett bra "nyårslöfte".  
 
jag tycker att det har gått rätt bra, har inte ätit något kött men mycket fisk, vilket jag känner att jag behöver dra ner på eftersom annars försvinner själva tanken med att jag inte ska äta djur. jag tänker att jag så småningen om ska utesluta fisk också, om allt går bra om ca sex månader är tanken. en annan sak som har varit en viss svårighet med att inte äta kött är innehållet innehållet i godis, det är så mycket godis som innehåller gelatin som  t ex polly, skumbananer, i början glömde jag helt bort att kolla innehållsförteckingen på allt godis jag åt men det har blivit bättre och bättre, men tyvärr så finns det en risk att jag ätit någon godis med gelatin under denna månad. självklart har jag varit sugen på att äta kött ibland, saker som jag saknar är kyckling, köttfärsbiffar, leverpastej och prinskorv. men mina smaklökar kan väl inte gå före att döda djur, eller? planeringen av mat är dock väldigt viktig och eftersom vi inte äter samma sak här hemma så behövs det planeras extra noga nuförtiden, ibland känner jag att det tar för mycket tid att laga en vegetarsikrätt från grunden och då blir det ofta att jag äter fiskbullar eller lax. det finns inte heller så många färdigaprodukter som inte innehåller färgämnet rött, järnoxid är väldigt vanligt tyvärr, så det gör att det inte är så enkelt att "steka på" nåt när man ska äta. men med mer rutin och mer letande i matvarubutikerna så kommer nog detta gå bättre och bättre.
 
imorgon startar månad två att vara demi-veg med mål att minska på fiskätandet. 


inspiration. 
böcker., livet., äta. | demi-veg, fisk, gelatin, godis, inspirerad, kött, morrissey, nyårslöfte, vegetarian, vegetarisk, vegetariskt från gröda till föda, vego | |
Upp