veckomatsedel #2

andra veckan av veckomatsedel. denna veckan jobbade vi både dagtid, vilket gjorde att de behövde massor av matlådpr och snabblagad mat när vi både kom hem från jobbet. 
 
måndag: bakad potatis med skinkröra
tisdag: fyllda auberginer
onsdag: soppa
torsdag: tacos med bokcirkeln
fredag: äta ute på halvan
lördag: lax/kött med potatis och tzaziki
söndag: tonfiskröra med ris
 
 
på måndagen blev det äntligen bakad potatis till middag, en sån simpel rätt men himla god! vi åt skinkröra och sallad till, riktigt gott!


på tisdagen testade vi på ett nytt recept, fyllda auberginer. hitta receptet i kokboken vegetarisk från gröda till föda, som är fylld av inspiration! 
dock så måste jag modifiera receptet lite eftersom vi är allergiska här hemma, så jag använde mig av följande:
450 g pasta
olivolja
4st auberginer
2st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
1 fpk gula coctail tomater
nyriven parmesan ost
torkad oregano
salt 
peppar
 
→ koka pastan efter dess anvisning, låt den bli al dente.
→ dela auberginerna och gröp ur innehållet och hacka det.
→ ha i olivolja i en panna och stek hackad lök på svag värme, tillsätt den pressade vitlöken och auberginerköttet.
→ mixa ihop tomaterna med oregano, salt och peppar. ha i stekpanna och låt puttra ihop.
→ pensla en form med olivolja, samt pensla insidan av auberginerna.
→ blanda i pastan i stekpannan och blanda väl.
→ ha i röran i auberginerna och riv över ordetnligt med parmesan.
→ ha in i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter. ↓
 
det kanske inte var det godaste jag ätit men trotts allt god vardagsmat!

 
onsdagen spenderade på jobbet följt av löpträning i grupp så jag och erik åt inte tillsammans. istället blev det att ta något snabbt efter träningen, vilket blev soppa för min del. jag testade denna ekologiska soppa som jag hade höga förväntingar på men tyvärr inte alls var säskilt god. 
 
 
torsdagen hade jag bjudit över bokcirkeln på tacos och bokprat, mycket trevligt men tyvärr blev det knappt några bilder tagna! 
 

efter en veckas jobb så bestämde jag och erik att vi skulle gå ut och äta på fredagkväll. det fick bli halvan som det oftast blir och jag käkade god lax och drack en smarig whiskeysour, riktigt bra avslut på fredagen!


 
 
på lördagen hade jag tänkt äta lax men eftersom jag åt det på fredagen på fick det bli kött för min del också. till det blev det klyftpotatis, champinjoner och tzaziki. klassiskt helgmat här hemma!
riktigt, riktigt gott!
 
 
söndagen blev inte som deet tänkt sig så ingen tonfiskröra här. 
livet., recept., veckomatsedel., äta. | |
Upp