nytt försök med bokcirkeln.

för någon vecka sedan for jag till uppsala för att träffa min bokcirkel och diskutera de senaste böckerna vi läst. mycket trevligt! 
 
 
ett stulet liv av jaycee dugard
mitt val till bokcirkeln. jag läser ofta verklighetstrogna böcker och ofta självbiografier och liknade. dock har jag tidigare undvikit sanna berättelser som innehållit hemska saker som död, våldsbrott etc. men till bokcirkeln ville jag utmana mig själv och därmed läsa denna bok, en hemsk, hemsk men sann historia om ett flicka som blir bortrövad och sedan lever ungefär tjugo år i fångenskap där hon bland annat föder två barn. denna bok är hemsk att läsa eftersom det är kidnappningsoffret själv som skriver boken. men samtidigt intressant hur världen ser ut och hur människor anpassar sig efter olika förutsättningar och hur man aldrig vet vad som förekommer bakom stängda dörrar. jag tycker verkligen boken är läsvärd och ger den 4 av 5 i betyg.
 
 
han är tillbaka av timur vermes
senaste boken vi läst i bokcirkeln och verkligen inte en bok som jag själv valt att läsa (vilken är tjusningen med att vara med i en bokcirkel). 
boken handlar om när adolf hitler kommer tillbaka till nutid och har inget minne av att han dött och förstår inte att han befinner sig i dagens samhälle. jag gillar konceptet av boken och boken känns aktuell i vårt samhälle där sverigedemokraterna är på fram marsch. dock så gillar jag inte historia i huvudtaget och är verkligen inte intresserad av andra värld kriget och kan inte speciellt mycket om ämnet i form av namn, detta gör att boken blir mer svårläst för mig och tappar lite charmen. jag tycker att boken skulle passa bra att läsa på gymnasiet (eller något annat forum) och sedan ha en djup diskussion kring denna men som ren nöjesläsnings så känns det inte speciellt bra.  jag ger boken 2 av 5 i betyg. 
 
 
 
 
 
bokrecension., böcker., livet., resa. | betyg, bok, bokcirkel, böcker, ett stulet liv, han är tillbaka, jaycee dugard, timur vermes, uppsala | |
Upp