veckomatsedel #1

vi har länge ätit efter veckomatsedel här hemma och jag har sett att alltfler bloggar om detta, så även jag tänkte testa på detta! jag har tidigare haft perioder då jag inte ätit kött, men just nu äter jag allt. dock försöker jag att äta vegetariskt minst en gång i veckan. några andra riktlinjer till när jag/vi planera veckomatsedel är att se vad som finns hemma och behöver ätas upp, läsa reklambladen från affärer och se om de har något extra erbjudande på olika råvaror, jag kikar extra noga efter ekologiska råvaror. vi planera också utifrån hur många matlådor vi behöver i veckan. jag har en hel drös med kokböcker och läser gärna tidningen vego men annars kikar jag på recept på nätet!

den här veckan var lite speciell eftersom jag jobba tolvtimmarpass både torsdag och söndag, vilket betyder att jag och erik inte äter middag ihop dom dagarna. vi brukar då inte skriva upp vad vi ska äta, utan erik bestämmer samma dag vad han vill äta och jag äter matlådor på jobbet.

måndag: färsk pasta med pesto och quorn/kyckling
tisdag: torskpaket med potatis och kallsås
onsdag: fyllda auberginer
torsdag: -
fredag: spagetti och köttfärsås
lördag: bakad potatis med skinkröra
söndag: - 
 
 
på måndag så blev det färskpasta, pesto och marinerad qourn för min del (erik åt kyckling). 
jag använde följande för att göra en pestosås, vanligtvis så brukar jag ha pinjenötter istället för avokado. men eftersom vi skulle ha matlåda på detta och vissa arbetsplatser ha nötförbjud så hoppade vi över nötter och åt istället upp avokadon som var på väg att bli gammal. 
 
jag marinerade quornen i olja, vitlök, soja, salt och peppar och stekte tillsammans med några champinjoner och åt tillsammans med den färska pastan med massor av parmesan på, mums!

 
på tisdagen tog mitt menshumör över och jag ville ha kött eller rättare sagt hamburgare. så det fick bli ekologiska hamburgare med pommes och torsken fick vänta. 
 

istället fick onsdagen bjuda på torskpaket och de fyllda auberginerna fick i sin tur vänta. torskpaket är en favorit här hemma som går att variera hur mycket som helst! denna gång så blev det med bland annat broccoli eftersom affären haft extrapris på det i veckan. jag började med att koka broccolin i den här favoritbuljonen och ett nytt salt med smak av lime och citron som jag köpt dagen innen!
 
sedan tog jag citron (skalet och saften), olja, gräslök, dill, persilja, salt med smak av citron och lime samt citronpeppar och rör ihop till en fin marinad. ta den tinade torsken och lägg i folie och pensla på marinaden, lägg i broccoli eller andra grönsaker som du är sugen på! pressa ihop folijen och ställ in i ugnen på 226 grader i ca 15 minuter.
 
vi åt torskpaketen tillsammans med kokt potatis och kall sås gjord av turkisk yoghurt, citron, majonäs, salt och peppar.  jag gillar torskpaket för det känns så himla fräscht att äta och är himla lättlagat!

 
fredagen bjöd på en klassiker i form av spagetti och köttfärsås och här gjorde vi storkok i vår le creuset-gryra eftersom vi behövde många matlådor. vi brukar ösa ner med grönsaker vilket verkligen fyller ut och man behöver inte köpa så mycket köttfärs, både bra för plånboken och för att minska på sin köttkonsumtion.
 
det blev riktigt gott och maten slank ner tillsammans med ingefärsöl, perfekt på en fredagskväll! 


lördagen skulle bjuda på bakad potatis men istället hamnade jag i borlänge på shopping och fotboll och middagensplaneringen försvann. istället blev det snabbmat, inte är värd att fotografera. 
 
livet., recept., veckomatsedel., äta. | ekologisk, färsk pasta, hamburgare, ingefärsöl, mat, pesto, quorn, spagetti och köttfärsås, torskpaket, veckomatsedel | |
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

INGEFÄRSÖL <3333

Upp